Rakko testen

 

Na aankoop van Rakko, voorzien van alle gemakken en compleet ingericht, waarbij zelfs een eierprikker niet ontbrak (een must voor iedere avonturier  toch?)  ging ik al snel op pad. Ik wilde graag een uitgebreide testrit maken, kijken en voelen hoe dingen wel of niet werken. Controleren of er zich nog bijzondere dingen voordoen en even gevoel krijgen voor het geheel.

Gaskabel

Inkopen gedaan, tanks gevuld, even flinke rondrit maken in ons mooie Brabant dacht ik!

Tja, pech, nou net te ver om terug te lopen, hartje winter op pad van Breda richting Zevenbergen, brak de gaskabel. Gereedschap had ik nog niet ingeladen, maar gelukkig ben ik wel lid van de ANWB...... en die zaten niet  te wachten op mij, dus dat duurde wel even een tijdje.

En toen gebeurde het, ineens snapte ik het campergevoel !!!! 

Want wat is er nou zo leuk aan zo'n camper?   Natuurlijk even relaxen, rust en vrijheid! Op het gemakje aan en je vooral niet druk maken, dat is het!  Dus: gaskraan aangezet, kacheltje ontstoken en soeppie op het vuurtje, boterhammetje erbij en lekker wachten op ANWB WW. Na twee kommen, prima op weg geholpen door de wegenwacht en toen maar naar huis gereden, spullen besteld en paar dagen later alles in orde gemaakt!

Windkracht 7 enzo

Jarenlang heb ik tijdens de vakanties met een maat op zee gevaren, een beetje wind was voor mij een stuk beter dan windstil en  lichte deining, want daar werd ik zeeziek van. Buiten op de boot vaak regenpak aan voor de spray, maar binnen altijd droog en warm! Dus met zo'n camper denk je dan toch, "wat kan mij gebeuren"? Vier wielen op het wegdek dat kan nooit spannend zijn. Nou.....

Eerste trip: Lekker rondje IJsselmeer via Den Helder, Afsluitdijk naar Harlingen en dan via Friesland, Drenthe etc weer terug naar het mooie Breda.

Het zou wel stevig gaan waaien, aanhangwagens en vrachtwagens werd de Afsluitdijk al ontraden, gelukkig heb ik geen caravan dacht ik nog. Daarbij noordwestenwind was met varen in de dezelfde richting als de dijk (NB: noordoost) best comfortabel beetje schuin lekker over de golven en ook snel genoeg. Mijn fiets achterop had ik wel extra goed vast gemaakt, dat leek me belangrijk. Met zo'n camper is dat anders bleek wel.  Op de Afsluitdijk had ik al snel de hele weg nodig en begon ik ook wat te zweten. Bij het monument stopte ik even om rond te kijken over Waddenzee en IJsselmeer. Per minuut ging het harder waaien, dus maar snel doorgegaan naar cp Sneek. Inmiddels was het takkeweer veel regen en harde vlagerige wind ook en donker. Ik stond nog geen tien minuten op de cp in Sneek toen het water serieus binnen kwam gutsen via de airco. Tja dan moet je eruit en bleek na korte check dat de kap van het buitendeel van airco was weggewaaid... Ik had niets bij me dus snel naar de lokale Action gerend en daar veel ducttape en vuilniszakken gekocht. Snel dak op en alles afgeplakt. Gelukkig waterdicht  voor nu en zo 2 weken rondgereden.

Wind en alkoof

Inmiddels weet ik dat rijden vanaf windkracht 6 en hoger met Rakko niet echt tof is op de snelweg.  Bij flinke onverwachtse onweersbuien of als het echt moet rijd ik dan maar op mijn gemakje 70 km/h of even binnendoor. Als het echt te slecht wordt en ik weet het van te voren dan blijven we een extra dagje. De windgevoeligheid ligt vooral aan de alkoof opbouw, om die reden zie je ze ook niet meer nieuw gebouwd begreep ik van een handelaar.  Toch is dat erg zonde, want als je niet hele dagen rijdt in veel wind heeft zo'n alkoof met vast bed een serieuze comfort winst in het leefgedeelte, immers het scheelt toch ruim 3,5 m2!

 

Bergrijden

Na wat tripjes in Nederland zijn we in 2019 naar Yorkshire gegaan, ook leuk om te testen of Rakko ook links kan rijden. Nou dat kon tie zeker op weg naar James Herriot's country  in Thirsk kwamen we dit bord tegen. Onderschrift: 178 voertuigen gestrand hier sinds januari 2019! Maar in de eerste versnelling en zo'n 12 km per uur zijn we rustig naar boven gereden. Tegenliggers gingen netjes opzij, zoals dat door de hoffelijke Engelsen altijd gaat,  is ook wel slim, of "clever in this case",  want als ik moet stoppen dan kan ik niet meer wegrijden op zo'n steile helling, dan brandt de koppeling eruit met zo'n zware camper, dus moet ik achteruit terug naar het dal om opnieuw te starten en dan staat het verkeer dus wel ff vast. Maar bij de Britten zit die hoffelijkheid in het bloed heb ik gemerkt onderweg, dus snap Brexit wel een beetje, al mis ik onze buren zo wel!

 

Bruggen (ver)bouwen in Slowakije

Nadat 2021 door corona mijn rondreis  Schotland wederom niet doorging zijn we op pad gegaan naar Slowakije. Leuke verkeersborden hebben ze daar. Nog nooit gezien in Nederland dit bord met 2t, dacht dat heeft iets met asdruk te maken, met zo'n beladen campertje van 3,5 ton kan je daar makkelijk rijden. snapte er niets van was éénrichtings asfaltweggetje, heel smal maar Rakko paste er prima op. erg druk ook dus reed al snel voorop in de file, wat moeilijke bochtjes, bomen die dichtbij kwamen, maar heel pittoresk. Die dag was ik al vaak verkeerd en omgereden, mijn navigatiesysteem was duidelijk "de weg kwijt" en de rit die eigenlijk 2 uur zou duren was ik inmiddels al ruim 4 uur aan het sturen, op zo'n dag dat ik snel naar de volgende plek wilde. Na ongeveer 30 min op de 2t weg begreep ik wat het betekende... ik kwam bij houten bruggetje over klein riviertje,  geschat 25 meter lang en weer het bord 2t.... Ineens wist ik het: verboden voor voertuigen zwaarder dan 2000 kilogram. Nondedju! Maar ik was er klaar mee die dag, de dood of de gladiolen dacht ik. ik wilde naar mijn staanplaats. Rustig rijden en niet stoppen, zak ik erdoor dan zak ik er door dacht ik.

Doe ik hetzelfde als "toeristen" in NL als er wat misgaat en zeg gewoon "iekke niet verstaan, ieke outkoerung", maar dan in het Slowaaks

Was er ff klaar mee op zijn Brabants gezegd dus dat gek#t! ;-)  Mijn achtervolgers vertrouwden het minder en wachtten gelukkig allen even voor het bruggetje. Tja dan zie je weer dat je best door kan rijden, immers op zo'n brugje van 25 meter kunnen al gauw 5 auto's in file van 1850 kg ..... overleven toch? Dus 1 Rakko van rond de 3500 kg moet dan ook zeker kunnen?

Een kwartiertje later nam ik eindelijk op de plaats van bestemming maar snel een Pivootje